onsdag 13 januari 2010

"Rosa leksaker" - skadliga eller inte?


I Storbritannien pågår de senaste månaderna en våg av debatter och reaktioner mellan föräldrar, forskare, experter och leksakstillverkare om invasionen av rosa leksaker. Är de rosa leksakerna "skadliga" för flickor?

Experter hävdar att denna så kallade "pink plague” (rosa pesten) på butiksgatorna i själva verket är en hjärntvätt av flickor och förstärker könsstereotyper. De hävdar att flickor håller på att bli "beroende" av färgen före tre års ålder och i nästa steg kommer att vägra leksaker och kläder om dessa inte är rosa.

Enligt Ed Mayo, tidigare brittiska regeringens konsumentexpert, “förbereder leksaksindustrin våra barn för att generera vinster”. Rader efter rader av rosa leksaker såsom musikinstrument, rosa kostymkläder, rosa låtsaskök, allt som tenderar att uppmuntra till en besatthet av skönhetsideal som startar i allt lägre åldrar och inspirerar flickor att tänka att "skönhet värderas mer än hjärna". Denna "pinkification" av leksaker skadar flickors utveckling, enligt en mamma som har uppmanat till en bojkott av "Early Learning Center", återförsäljaren hon anser är en av de värsta förövarna.

Kampanjen "Pink Stinks" lyfter en verkligt viktig fråga som annars lätt förbises. Jag håller fullständigt med denna kampanj och tycker att det är en viktig fråga. Rosa färg är bara början, men frågan går mycket djupare.

Det förefaller att under de senaste 25 åren så har vi (kvinnor) delvis låtit våra drömmar om lika möjligheter glida ner vid vägkanten. Unga flickor som serveras historierna om "drömprins / lycka" upplever vid c:a 12 års ålder en första konflikt med jämställdhetfrågorna. De flesta som studerar barns tidiga utvecklingen håller med om att lärdomarna från de första åren (yngre än 6 år) tenderar överskugga senare lärdomar.

Jag skulle säga: - Om barnen vill ha rosa, låt dem få rosa men låt det i så fall vara deras eget val, inte vårt. Tyvärr gör många föräldrar tvärtom när deras döttrar är barn. De väljer rosa kläder, rosa leksaker, rosa baby-möbler, rosa prydnadsföremål....

Jag har sett många av mina vänner köpa nästan allting i rosa till sina flickor och hört så många gånger i samma mening: "Min dotter är så värdefull för mig, jag vill att hon skall känna sig som en prinsessa".


Och det "rosa modet" går över gränserna. Småflickor i USA precis som i Sydkorea älskar rosa kläder, accessoarer och leksaker. Detta fenomen verkar även vara utbrett tvärs över olika etniska grupper, oavsett deras kulturella bakgrund, som "Det rosa och blåa projektet" av Jeongmee Yoon visar.

Våra barn måste få förverkliga sina egna drömmar, utan att marknadsföring och könsstereotyper sätter falska idéer i huvudet på dem. Vi måste se till att de utan tvekan vet att de kan uppnå vad de själva vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar