fredag 4 december 2009

Konferens: Etisk produktion och konsumtion av leksaker


I förrigår deltog jag vid konferensen "Schyssta klappar? Etisk produktion och konsumtion av leksaker" anordnad av Sveriges Konsumenter. Det var en gemensam presentation av den nyligen publicerade rapporten utarbetad av Fair Trade Center och SwedWatch i samarbete med Sveriges Konsumenter. Rapporten granskar leksaksföretag på den svenska marknaden och deras leverantörer i Kina. Jag gick till konferensen full av förväntningar ...

Onödigt att säga att rapporter som undersöker de aktuella arbetsvillkoren i Kinas leksaksfabriker, som leverar till stora leksaksföretag på den svenska marknaden (tex Brio, Magtoys, Barnenshus, Top-Toy, Micki Leksaker, etc.) verkligen behövs och well done! Det ger oss, som konsumenter i allmänhet, men framförallt föräldrar och mor/far-föräldrar till barn som leker med "dessa" leksaker, en bättre inblick bild i "den verkliga leksakscenen" bakom den "glamorösa butiken full av färgglada och glänsande leksaker " som väntar på att köpas. Man kan inte hävda, efter att ha läst rapporterna att man inte är medveten och informerad när man väljer en leksak för sitt barn.

Men ändå, när jag lämnade konferensen, var mina känslor blandade med besvikelse.

Jag blev förvånad över att se så få representanter från leksaksföretag på konferensen. Jag undrar om det är på grund av deras låga intresse för dessa frågor, eller eftersom deltagandet kostade. Ursäkten att "det är jultid" duger dock inte, när det rör sig om så viktiga frågor! Men å andra sidan så fanns det, utöver presentationerna av den kinesiske människorättsaktivisten och företrädaren från Consumers International inget riktigt nytt. Jag blev också minst sagt förvånad över att några talare på en avgiftsbelagd NGO-konferens med namn nämnde ett fåtal specifika privata kommersiella företag och initiativ (egna och andras). Var det ett försök att främja? Med tanke på att det rör sig om ett NGO-initiativ som förutsätts vara helt oberoende är isåfall ett sådant främjande inte professionellt.

Tja, jag bör inte vara så negativ, och jag berömmer ändå det arbete som ligger bakom anordnandet av konferensen och var personligen glad att träffa några nya intressanta människor. (Även om priset som jag som företagare fick betala för att delta som åhörare i en NGO-konferens med syfte att medvetandegöra viktiga samhällsfrågor var i det saftigaste laget.)

Slutligen finns det något som verkligen oroar mig. Kommer resultaten av rapporterna verkligen ha en inverkan på leksaksföretagen och deras återförsäljare, hur mycket kommer resultaten att påverka oss som konsumenter? Hoppas innerligt att det inte kommer att ta evigheter att skapa en ny attityd kring etiska val av leksaker. När allt kommer omkring så är det våra barn som leker med dessa leksaker och vi ska inte glömma leksakernas påverkan på deras hälsa samt inverkan på vår miljö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar