tisdag 16 mars 2010

Barbie som datanörd

Jag är redan från början inte en stor fan av Barbie, och denna Barbie Dataingenjör med sin rosa laptop och skinande tighta byxor är bara för mycket...

Dataingenjören Barbie är del av Barbies karriärserie. Karriärserien har inkluderat astronaut, nyhetsankare militärläkare, kock, ballerina, brandman, flygvärdinna, aerobics tränare, affärskvinna, och så vidare.

Barbie Dataingenjör® ser nördigt chic ut och har på sig en t-shirt med binärkodtryck, tighta skinande byxor. Dataingenjören har vidare en Barbie® smartphone, en moderiktig laptopväska, klocka and och ett Bluetooth headset. Med sina moderiktiga rosa glasögon och skinande laptop är hon redo för dagens arbetsuppgifter, antingen vid skrivbordet eller på språng...

Jag måste dock erkänna att jag inte känner några kvinnliga dataingenjörer som klär sig på detta sätt (men de kanske finns). Och det är tveksamt om unga flickor kommer lockas att bli dataingenjörer bara för att deras Barbies verkade "coola" som dataingenjörer. Om det nu är det som är syftet.

Men i slutändan faller nog det hela på att Barbie-dockor är tillverkade i plast, förpackade i ännu mer plast och producerade i länder med en ibland tveksam meritlista vad gäller arbetsvillkor för dem som arbetar i leksaksindustrin...
Read more...

fredag 5 mars 2010

Kampanjen "Stop Toying Around!"

En koalition av fem europeiska ideella organisationer (från Österrike, Frankrike, Polen, Rumänien och Tjeckien) har återigen blottlagt den besvärliga frågan om arbetsförhållanden i den kinesiska leksaksindustrin. De har beslutat att gemensamt, och på ett modigt samt beslutsamt sätt agera och kritisera arbetsvillkoren i leksaksindustrin.

Enligt en opinionsundersökning som nyligen genomfördes av en fransk NGO, "Peuples SOLIDAIRES", är fransmän och andra europeer alltmer oroade över denna fråga och vill engagera sig, och agera för anständigare/drägligare arbetsvillkor i Kina leksaksfabriker.

Därför har dessa fem ideella organisationerna startat kampanjen "Stop-toying-around" i syfte att informera EUs medborgare, genom 9 teman (att lära sig och/eller komma ihåg) om konsekvenserna av den hänsynslösa leksaksmarknaden, i vilken en stor grupp av underbetalda och utsatta arbetstagare fortfarande verkar.

Kampanjen ger oss möjligheter till påverkan och att ställa frågan vilken plats leksaker har/skall ha i dagens samhälle samt i vår relation med våra barn, miljö och grundläggande mänskliga rättigheter?
Read more...